Η τοιχογραφία της Guernica στο σχολείο μας. Ένα αντιπολεμικό μήνυμα στον σύγχρονο κόσμο.

Μια τοιχογραφία της Guernica του Πάμπλο Πικάσσο κοσμεί πλέον την είσοδο του σχολείου μας, στέλνοντας ένα αντιπολεμικό μήνυμα στο σύγχρονο κόσμο. Πρόκειται για το τελικό αποτέλεσμα πολιτιστικού προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων που εκπόνησαν οι μαθητές του τμήματος Β2 υπό την καθοδήγηση της εικαστικού κ. Ντιάνας Ζερβάκη.

Οι μαθητές έμαθαν το ιστορικό πλαίσιο του τραγικού βομβαρδισμού της Ισπανικής πόλης της Guernica από τους Ισπανούς Εθνικιστές του Φράνκο, στα πρόθυρα της έναρξης του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.   Στα πλαίσια της διαθεματικότητας με τα γνωστικά μαθήματα της Ιστορίας αλλά και των Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, συζητηθήκανε στην τάξη οι έννοιες του Φασισμού και της Δημοκρατίας, της τρομοκρατίας και της ελευθερίας, της ειρήνης και του πολέμου. Η συζήτηση συνοδεύτηκε από την προβολή ιστορικού φωτογραφικού υλικού. Κατόπιν παρουσιάστηκε στους μαθητές το ιστορικό πλαίσιο της παραγγελίας και δημιουργίας του σπουδαίου αντιπολεμικού έργου του Ισπανού καλλιτέχνη Pablo Picasso. Κατά την παρουσίαση των σταδίων υλοποίησης του διάσημου πίνακα, και στα πλαίσια της διδακτικής του μαθήματος των Εικαστικών, οι μαθητές μάθανε για την έννοια και τη σημασία του προσχεδίου στην υλοποίηση ενός έργου Τέχνης.

Καθώς η Guernica είναι έργο παροιμιώδες για τα εκατοντάδες υπέροχα προσχέδια που έχει αφήσει, τα παιδιά παρακολουθήσανε προβολή δεκάδων προσχεδίων αυτής, κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Ακολούθησε διδακτική των βασικών ζωγραφικών χρωματικών θεωριών, η οποία συνεχίστηκε με την έννοια, τη χρήση και τη ‘’δύναμη’’ του ασπρόμαυρου σε έναν πίνακα ζωγραφικής, με άμεση σύνδεση στους λόγους που οδηγήσανε τον Picasso στην εν λόγω επιλογή για το αντιπολεμικό του έργο. Έπειτα, και έχοντας την προβολή των προσχεδίων της Guernica να παίζει συνεχόμενα σε λούπα, οι μαθητές κληθήκανε να δημιουργήσουν τα δικά τους αρχικά προσχέδια για τη διασκευή της Guernica την οποία και θα υλοποιούσαν ως τοιχογραφία σε τοίχο του σχολείου. Κατά τον μήνα Μάρτιο, οι μαθητές χωριστήκανε σε ομάδες και χρησιμοποιώντας φωτοτυπίες των δικών τους προσχεδίων, υλοποιήσανε, σε χαρτιά Α3 μεγέθους, προτάσεις για τη δική τους τελική εκδοχή του διάσημου πίνακα.

Μετά την ολοκλήρωση των ομαδικών κολλάζ, ακολούθησε ψηφοφορία για το έργο το οποίο θα επιλεγόταν για να γίνει τοιχογραφία σε τοίχο του σχολείου. Κατά τον μήνα του Απριλίου, οι μαθητές διδαχτήκανε για την αρχαία τεχνική της τοιχογραφίας, τόσο από άποψη Ιστορίας της Τέχνης όσο και από την πλευρά της Τεχνολογίας Υλικών. Ακολούθησε, σε συνεργασία με τη διευθύντρια του σχολείου, η επιλογή του σχολικού τοίχου υλοποίησης καθώς και η κατάλληλη προετοιμασία αυτού αλλά και η προμήθεια των απαιτούμενων υλικών και ο ημερολογιακός προγραμματισμός της δράσης. Τον Μάιο ξεκίνησε η πραγματοποίηση της τοιχογραφίας με την εικαστικό τους και τη συμμετοχή του συνόλου των μαθητών της τάξης. Κατά την υλοποίηση, μαθητές των υπόλοιπων τάξεων αλλά και εκπαιδευτικοί και γονείς, κλήθηκαν σε ξενάγηση και παρακολούθηση αυτής.

Σημαντικό επίτευγμα αποτελεί και το γεγονός ότι οι μαθητές του τμήματος έμαθαν να συνεργάζονται και να δουλεύουν ομαδοσυνεργατικά διαμέσου συζήτησης και αλληλοσεβασμού. Ακόμη, έμαθαν σημαντικά γεγονότα για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο αλλά και τον Φασισμό και τον Ναζισμό, ενώ παράλληλα προβληματίστηκαν και ευαισθητοποιήθηκαν σε βάθος γύρω από τις έννοιες της Δημοκρατίας και της ελευθερίας, του πολέμου και των καταστροφικών συνεπειών αυτού και της ανυπολόγιστης αξίας της παγκόσμιας ειρήνης. Τέλος, στα πλαίσια της διδακτικής του μαθήματος των Εικαστικών, απέκτησαν γνώσεις Ιστορίας της Τέχνης, είδαν το σπουδαίο Μουσείο Τέχνης Βασίλισσα Σοφία, έμαθαν τί είναι το Προσχέδιο και πώς χρησιμοποιείται, καθώς και τις έννοιες του σχεδίου και της σύνθεσης, εξοικειώθηκαν με ζωγραφικές χρωματικές θεωρίες και τα αποτελέσματα αυτών και διδάχτηκαν την αρχαία και κλασική τεχνική της Τοιχογραφίας, τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά.