Αντιμετώπιση των εξαρτήσεων στη ζωή μας: δράση για τις εξαρτησιογόνες ουσίες

Είναι διαπιστωμένο ότι το σχολείο και η οικογένεια μπορούν να στηρίξουν τους νέους ανθρώπους και να προλάβουν την κατάχρηση ουσιών επηρεάζοντας θετικά των τρόπο ζωής των εφήβων.

Καθώς λοιπόν το σχολείο προσφέρεται ως το πιο κατάλληλο περιβάλλον για την εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης της χρήσης ψυχοτρόπων ουσιών υλοποιήθηκε από τη Σύμβουλο Σχολικής Ζωής του Γυμνασίου μας , Θεολόγο και Ψυχολόγο Καλλιόπη Σηφαντωνάκη, δράση, με τους μαθητές της Γ΄ Τάξης, με τίτλο «Η Αλήθεια για τα Ναρκωτικά, μάθε να λες ΟΧΙ στις ουσίες, ΟΧΙ στην ουσιοεξάρτηση», ως εξής:

  • Οι μαθητές παρακολούθησαν ολιγόλεπτα video σχετικά με τη χρήση ορισμένων ουσιών από εφήβους και ακολούθησε σχολιασμός και διάλογος πάνω στον τρόπο που οι ουσίες επηρεάζουν την αντίληψη , το συναίσθημα και τη συμπεριφορά των χρηστών και πως αυτή, υπό την επήρεια της ουσίας, επιφέρει καταστροφικές συνέπειες γι αυτούς.
  • Έγινε ενημέρωση για τα είδη των εξαρτησιογόνων ουσιών και πως αυτές επιδρούν στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα.
  • Παρουσιάστηκαν τα χαρακτηριστικά της Σωματικής και Ψυχολογικής Εξάρτησης και οι μαθητές καθοδηγήθηκαν σε συζήτηση και σύγκριση, από την οποία έγινε αντιληπτό ότι η ψυχολογική εξάρτηση είναι πιο σημαντική από τη σωματική και είναι αυτή που απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο για να αντιμετωπιστεί.
  • Μεγαλύτερη έμφαση δόθηκε στην ενημέρωση για τις συνέπειες της χρήσης κάνναβης, ακλοόλ και νικοτίνης καθώς επίσης στα χαρακτηριστικά του στερητικού συνδρόμου.
  • Οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες και εξέφρασαν τον προβληματισμό τους στο δύσκολο ερώτημα «γιατί οι σημερινοί νέοι/έφηβοι ξεκινούν τη χρήση ναρκωτικών ουσιών», πάνω στο τρίγωνο της ΕΞΑΡΤΗΣΗΣ, ΑΤΟΜΟ-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΥΣΙΑ , όπως παρουσιάζεται από τη Συμβουλευτική Μονάδα Έγκαιρης Παρέμβασης Εφήβων ΚΕΘΕΑ ΑΡΙΑΔΝΗ.
  • Στο τέλος συμπλήρωσαν, ανώνυμα, φύλλο αξιολόγησης της Δράσης, από το οποίο προέκυψε ότι περίπου το 90% των μαθητών βρήκε τη Δράση αρκετά έως πολύ ενδιαφέρουσα, χρήσιμη, βοηθητική και ικανοποιητικό τον χώρο και τον τρόπο της υλοποίησης. Αξιοσημείωτο είναι ότι περίπου το 65% δήλωσε ότι δεν τους είχε απασχολήσει μέχρι σήμερα το θέμα των εξαρτησιογόνων ουσιών και ότι θα ήθελαν να ενημερωθούν στο σχολείο και για άλλα κοινωνικά θέματα όπως η σεξουαλική αγωγή, η ρύπανση του περιβάλλοντος, θέματα αγωγής υγείας και αυτοπροστασίας από κακόβουλες ενέργειες.

Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά στη Δράση με ερωτήσεις και εκφράζοντας την άποψή τους. Έχει βρεθεί όμως από έρευνες ότι δεν αρκούν μόνο οι γνώσεις για τις ψυχοτρόπες ουσίες και η εκπαίδευση σε δεξιότητες αντίστασης, αλλά είναι απαραίτητη η εκπαίδευση των νέων σε ένα ευρύτερο φάσμα δεξιοτήτων που ονομάζονται «δεξιότητες ζωής». Να μπορούν δηλαδή οι νέοι να παίρνουν αποφάσεις, να θέτουν στόχους και να τους πετυχαίνουν, να διαχειρίζονται το άγχος τους, να επικοινωνούν αποτελεσματικά και να συμπεριφέρονται με θετικό τρόπο.